top of page
Character.ai - aneb Komenský, Hus či Elon Musk do každé třídy

Mezi našimi učiteli na sítích koluje doporučení používat Character.ai. Tak jsem se této aplikaci podíval na zoubek. 

 

Character.ai je platforma umožňující vytvářet interaktivní postavy řízené umělou inteligencí. Můžete s nimi vést konverzaci, klást jim otázky nebo je nechat odpovídat žákům.

 

A k čemu je to dobré? Tak třeba: 

 

  1. Oživíte dějepisné hodiny - nechte žáky si promluvit třeba s Marií Terezií nebo Janem Ámosem Komenským. Třeba jim vysvětlí, co vlastně opravdu myslel tou “Školou hrou”... 

  2. Procvičíte cizí jazyky zábavnou formou - žáci ocení konverzaci třeba s Elonem Muskem nebo Napoleonem. Zbavíte se nudných textů.

  3. Necháte žáky se kreativně vyjádřit - když budou sami vytvářet nějakou postavu, musí přemýšlet o jejím charakteru, historii, vlastnostech.

  4. Zadejte žákům, ať vytvoří postavu politika a nacvičí s ní předvolební debatu. Procvičí si tak schopnost argumentace.

  5. V poradenství je možné simulovat pohovor do zaměstnání s personalistou. Žáci si tak vyzkouší prezentovat sebe sama.

  6. K procvičení kritického myšlení je možné simulovat debatu s kontroverzní osobností.

  7. Při psaní je možné vzít motiv a vytvořit postavy několika spisovatelů. Jedna skupina s dopomocí spisovatele sci-fi vytvoří postapokalyptickou povídku, druhá skupina útvar ve stylu socialistického realismu, třetí skupina vytvoří absurdní drama….

  8. S postavou technologického experta je možné diskutovat o nových trendech jako metaverse nebo NFT. Procvičíme si tak schopnost předvídání a tím také připravenost na budoucnost. 

  9. Nechte žáky vymyslet postavu detektiva a prozkoumat s ním fiktivní kriminální případ.

  10. K procvičení argumentace lze vytvořit postavu právníka a vést s ním debatu na kontroverzní téma.

 

Zkrátka možností je hodně. Tak jdeme na to.  

 

 

Co  budete potřebovat: 

Přístup na internet. 

Rozmyšlené postavy, které chcete vytvořit. 

Kreativní náladu. 

Cena: 0 nebo 10 USD měsíčně

 

Návod krok za krokem:

  1. Otevřete si stránku character.ai.

  2. V pravém horním rohu se zaregistrujete kliknutím na Sign Up: 

Výhodné je, když máte jeden Google účet speciálně vytvořený pro testování aplikací. Pak stačí jen vybrat “Continue with Google” a je to.

Poté po vás bude systém chtít, abyste si vybrali uživatelské jméno:

3. A nyní už můžete prozkoumávat a zkoušet připravené postavy roztříděné do skupiny např. slavné osobnosti (Famous People), historické osobnosti (History) atd.

Na občankáře čeká třeba Karl Marx nebo Bolsonaro:

Jazykáři ocení skupinu “Language Learning”:

4. Já jsem si třeba v sekci Language Learning vybral fiktivního AI učitele francouzštiny jménem Hugo:

Podpora češtiny není nijak závratná, takže lépe je držet se angličtiny, nicméně i s češtinou lze aplikaci používat:

5. Pokud budete chtít umožnit žákům přístup do jednoho určitého “mluvítka”, klikněte v pravém horním rohu na šipku sdílení:

A link pak můžete žákům poslat, nasdílet do Classroomu, vytvořit QR kód pro práci s tablety nebo mobily apod. 

6. Nyní se podívejme, jak lze vytvořit postavu. Na hlavní stránce klikneme na “Create”

A vybereme “Create a Character”

Postavu musíme pojmenovat (1. Name). Napsat, jak se má postava představovat (2. Greeting) a vybrat, zda aplikace může generovat k této postavě obrázky. Dále vyberte, kdo může postavu vidět (Kdokoliv = Public; Kdokoli s odkazem = Unlisted; Pouze vy = Private). A nakonec můžete vybrat obrázek z počítače a tím dát postavě tvář. Nebo obrázek také můžete nechat vygenerovat. 

Pokud chcete, můžete využít ještě možnosti rozšířeného zadání (advanced). Pak už jen kliknete na svou nově vytvořenou postavu a můžete ji začít používat. 

Možná se divíte, proč jsem si vytvořil postavu bezdomovce. 

 

Protože by se mi mohla hodit do anglicky vedené hodiny právě o problematice bezdomovectví. 

 

Hodina by mohla vypadat třeba takto: 

 

Cíl: Studenti navrhnou v angličtině řešení problematiky bezdomovectví ve městě.

 

Potřeby: Přístup k Character.ai, předem vytvořené postavy bezdomovce, starosty, sociálního pracovníka a občana města. 4 tablety pro skupinovou práci a připojení k wifi. 

 

Zadání (5 min) - Krátká evokace na téma bezdomovectví. Například fotky, příběh, cokoli.

 

Poté rozdělíme třídu do 4 skupin.

 

Práce ve skupinách (15 min)

 

Každá skupina zpovídá jednu fiktivní postavy zastupující určitý úhel pohledu. Postava je zprostředkována pomocí character.ai. 

 

Skupina 1: Starosta města - Jaké možnosti má město pro řešení bezdomovectví?

Skupina 2: Sociální pracovník - Jak pomoci bezdomovcům zpět do společnosti?

Skupina 3: Bezdomovec - Jaké jsou hlavní příčiny bezdomovectví?

Skupina 4: Občan města - Jaké dopady má bezdomovectví na obyvatele města?

 

Společná diskuze (10 min) - Skupiny společně probírají možnosti řešení.

 

Prezentace (10 min) - Skupiny představí svůj návrh postupu. Ostatní mohou klást otázky.

 

Shrnutí (5 min) - Učitel zhodnotí práci skupin a různé úhly pohledu.

 

Je pravda, že odpovědi Character.ai je třeba brát s rezervou. Nejedná se o skutečné osobnosti, nýbrž o texty vygenerované umělou inteligencí. Přesto mohou být pro výuku přínosné. Lze na nich demonstrovat možnosti i limity současné AI. Diskutovat, nakolik byly odpovědi uvěřitelné a zda by je takto formulovala konkrétní osobnost. Zamyslet se, zda nám taková simulace pomohla lépe pochopit problém bezdomovectví či procvičit se v angličtině.

 

AI v sobě stále skrývá mnoho nevyužitého potenciálu. S trochou invence ji lze kreativně zapojit do výuky a obohatit tak zkušenosti žáků. Jaké jsou vaše zkušenosti s využitím Character.ai či podobných nástrojů ve výuce?



 

Náměty na využití ve třídě vygeneroval chatbot Claude 2 Pro.

Autor: Andrej Novik

bottom of page