image-4447432

Umělá inteligence nás (se)žere a má vůbec ještě smysl učit děti se vyjadřovat?

Vítejte ve světě umělé inteligence, která generuje texty jako Hemingway na steroidech! Ale má to ještě smysl, když umělá inteligence nahrazuje lidskou tvorbu obsahu?


Vítejte ve světě, kde umělá inteligence bude brzy psát jako Hemingway na steroidech!

📢 Pokud si chcete článek raději poslechnout, klikněte zde: Poslechnout si

Když jsem poprvé pochopil, že ta věc generuje texty jako když Scio testy mrská, zachvátil mě lehký děs. Má ještě smysl, když žákům s hnidopišsko-hmyzáckou odporností lezu v historických esejích do každého druhého slovního spojení a píšu jim tam své nevyžádané stylistické rady? Má ještě smysl verbálně-argumentační tělocvik? Má smysl, když po žácích vyžaduju, aby se dokázali vyjádřit také beze slov pouze obrazy? Vždyť celý svět bude zanedlouho zaplaven nikoli podrůměrnými texty a obrazy, tak proč s tím ztrácet čas v hodinách? Třeba se naši vnuci jednou budou koukat na naše neAI texty jako na pazourek. Zajímavý, originální, ale ve světě strojové výroby obsahu už nepotřebný.

Nakonec jsem se ale uklidnil. Povím vám proč.

Parazit nebo symbiont

LLM neboli velké jazykové modely jako je třeba ChatGPT si představuju jako obří zvíře, které se živí našimi lidskými texty. Jsou to pro ně nejvybranější lahůdky, po kterých pasou jako prase po lanýži. Bez našich skutečných slov, myšlenek, jazyka by neměly co “žvýkat” a mohly by snadno pojít jako zvíře, které byste dlouhodobě krmili jenom čínskou instantní polívkou. Jen díky neustálému přísunu lidské invence jsou schopné psát texty, básně nebo povídky. Bez nich by nezvládly ani návod na ty nudle s příchutí umělé “člověčiny.” Na toto nebezpečí už před dávnou dobou (před 10 měsíci) upozornili vědci v tomto článku v MIT Technology Review.

Škarohlídi by tak mohli na LLM nahlížet jako na parazita, který z nás vysává vše lidské, aby mohl tvořit umělé a strojové. Já bych to spíš ale viděl na symbiózu mezi člověkem a LLM podobný vztahu mezi květinou a opylovačem. Květina nabízí nektar jako odměnu za opylení, zatímco opylovač, třeba včela, získává sladkou odměnu a zároveň pomáhá květině v reprodukci. Oba získávají něco, co by sami těžko dosáhli. Stejně tak LLM potřebuje naše texty, naše „slovní nektar“, k rozvoji a zdokonalení, zatímco my využíváme jeho schopnosti generovat texty, když potřebujeme rychle a efektivně vytvořit obsah.

Hodnota upřímnosti v digitálním světě

Vymyslel jsem si příběh o Frantíkovi:

Frantík je hodný kluk. Trochu málomluvný. Na nějaké slovní ekvilibristiky ho nikdy neužilo. Frantík se zamiloval do Aničky. Chce ji vyznat lásku. Má na výběr: použít AI, která by za něj napsala dopis hodný Shakespeara, nebo napsat vlastní, neobratný, plný chyb, ale upřímný. Věřím, že v éře, kdy se každý může stát virtuálním Ovidiem, stoupne cena upřímnosti a opravdovosti.

Protože, co by si pak pomyslela Anička o Frantíkově vztahu k ní?

“To mu nestojím ani za to, aby si chvíli lámal hlavu a napsal mi to vlastními slovy? Přistupuje k lásce ke mně podobně, jako když píše průvodní dopis finančnímu úřadu ohledně nedoplatku daně z příjmu?!”

A co s tím ve škole?

Naším prvním úkolem by asi mělo být pomoci dětem se vyznat v tom symbiotickém vztahu se stroji. Naučit je, kdy a jaký nástroj použít, a zároveň je vést k tomu, aby na vlastní texty nenahlížely jako na zašlý nepotřebný pazourek, ale jako na vzácný ručně dělaný šperk. Klenot, který třeba není zcela souměrný. Třeba má i nějaký kaz. Ale to je pouze punc jeho ryzosti a pravosti. Je v něm totiž něco, co stroje nikdy nenahradí: osobitost.

V době, kdy umělá inteligence dokáže napsat dokonalý sonet nebo vygenerovat obraz hodný Picassa, je role učitele stále důležitější. Ne proto, abychom děti naučili, jak být dokonalými, ale jak být jedinečnými. Jak rozpoznat, kdy je vhodné použít našeho efektivního “symbionta” a kdy je lepší zůstat “neefektivními”, ale opravdovými.

A k tomu nám všem držím palce.


Při psaní tohoto blogu nebylo zraněno žádné zvíře ani květina a bylo využito AI služeb Anthropic a ChatGPT k hledání příměru na symbiózu


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *