scio-logo-200x61-1-png

Učím s AI

Mezi našimi učiteli na sítích koluje doporučení používat Character.ai. Tak jsem se této aplikaci podíval na zoubek. 

Character.ai je platforma umožňující vytvářet interaktivní postavy řízené umělou inteligencí. Můžete s nimi vést konverzaci, klást jim otázky nebo je nechat odpovídat žákům.

 

A k čemu je to dobré?

Tak třeba: 

  1. Oživíte dějepisné hodiny – nechte žáky si promluvit třeba s Marií Terezií nebo Janem Ámosem Komenským. Třeba jim vysvětlí, co vlastně opravdu myslel tou “Školou hrou”… 
  2. Procvičíte cizí jazyky zábavnou formou – žáci ocení konverzaci třeba s Elonem Muskem nebo Napoleonem. Zbavíte se nudných textů.
  3. Necháte žáky se kreativně vyjádřit – když budou sami vytvářet nějakou postavu, musí přemýšlet o jejím charakteru, historii, vlastnostech.
  4. Zadejte žákům, ať vytvoří postavu politika a nacvičí s ní předvolební debatu. Procvičí si tak schopnost argumentace.
  5. V poradenství je možné simulovat pohovor do zaměstnání s personalistou. Žáci si tak vyzkouší prezentovat sebe sama.
  6. K procvičení kritického myšlení je možné simulovat debatu s kontroverzní osobností.
  7. Při psaní je možné vzít motiv a vytvořit postavy několika spisovatelů. Jedna skupina s dopomocí spisovatele sci-fi vytvoří postapokalyptickou povídku, druhá skupina útvar ve stylu socialistického realismu, třetí skupina vytvoří absurdní drama….
  8. S postavou technologického experta je možné diskutovat o nových trendech jako metaverse nebo NFT. Procvičíme si tak schopnost předvídání a tím také připravenost na budoucnost. 
  9. Nechte žáky vymyslet postavu detektiva a prozkoumat s ním fiktivní kriminální případ.
  10. K procvičení argumentace lze vytvořit postavu právníka a vést s ním debatu na kontroverzní téma.

Zkrátka možností je hodně. Tak jdeme na to.  

Co  budete potřebovat: 

  • Přístup na internet. 
  • Rozmyšlené postavy, které chcete vytvořit. 
  • Kreativní náladu. 
  • Cena: 0 nebo 10 USD měsíčně

 

Návod krok za krokem:

  1. Otevřete si stránku character.ai.
  2. V pravém horním rohu se zaregistrujete kliknutím na Sign Up: 
c9d434_f76be910d63d454788f7de7ad325ebafmv2-2336570

Výhodné je, když máte jeden Google účet speciálně vytvořený pro testování aplikací. Pak stačí jen vybrat “Continue with Google” a je to.

c9d434_1c51aa3f3e7746608738e919029276demv2-4566276

Poté po vás bude systém chtít, abyste si vybrali uživatelské jméno:

c9d434_fb8ca54a938a46188b1992c80402ef8fmv2-9822017

3. A nyní už můžete prozkoumávat a zkoušet připravené postavy roztříděné do skupiny např. slavné osobnosti (Famous People), historické osobnosti (History) atd.

c9d434_e29d0e80cb1f4ace9e2d390bdd750f74mv2-2380800

Na občankáře čeká třeba Karl Marx nebo Bolsonaro:

c9d434_1b3a77e0eb0640178e28c929aae09228mv2-2146749

Jazykáři ocení skupinu “Language Learning”:

c9d434_d9982e5d04af4808b52fb3e17f848966mv2-5242726

4. Já jsem si třeba v sekci Language Learning vybral fiktivního AI učitele francouzštiny jménem Hugo:

c9d434_d5c6ab2c310c48edb5f4914c180fbdccmv2-3417693

Podpora češtiny není nijak závratná, takže lépe je držet se angličtiny, nicméně i s češtinou lze aplikaci používat:

c9d434_6013488f33354a68a730d7e5010eff7cmv2-7220704

5. Pokud budete chtít umožnit žákům přístup do jednoho určitého “mluvítka”, klikněte v pravém horním rohu na šipku sdílení:

c9d434_2e93131cec32463aa5307f752622e487mv2-9141996
c9d434_05a4b231edf14da883b9726e1c3abebamv2-8808039

A link pak můžete žákům poslat, nasdílet do Classroomu, vytvořit QR kód pro práci s tablety nebo mobily apod. 

6. Nyní se podívejme, jak lze vytvořit postavu. Na hlavní stránce klikneme na “Create”

c9d434_42a8b56a4c604ab88d36e20790ad761cmv2-2084344

A vybereme “Create a Character”

c9d434_4c66f114d6fc4807a5b52db4e4ae3ff2mv2-8465297

Postavu musíme pojmenovat (1. Name). Napsat, jak se má postava představovat (2. Greeting) a vybrat, zda aplikace může generovat k této postavě obrázky. Dále vyberte, kdo může postavu vidět (Kdokoliv = Public; Kdokoli s odkazem = Unlisted; Pouze vy = Private). A nakonec můžete vybrat obrázek z počítače a tím dát postavě tvář. Nebo obrázek také můžete nechat vygenerovat. 

c9d434_555628cfcf834701b739cf05c39db69bmv2-1746911

Pokud chcete, můžete využít ještě možnosti rozšířeného zadání (advanced). Pak už jen kliknete na svou nově vytvořenou postavu a můžete ji začít používat. 

c9d434_dd074801cf084033910d29eb8eda2406mv2-7758359

Možná se divíte, proč jsem si vytvořil postavu bezdomovce.  Protože by se mi mohla hodit do anglicky vedené hodiny právě o problematice bezdomovectví. 

 

Hodina by mohla vypadat třeba takto: 

Cíl: Studenti navrhnou v angličtině řešení problematiky bezdomovectví ve městě.
Potřeby: Přístup k Character.ai, předem vytvořené postavy bezdomovce, starosty, sociálního pracovníka a občana města. 4 tablety pro skupinovou práci a připojení k wifi. 
Zadání (5 min) – Krátká evokace na téma bezdomovectví. Například fotky, příběh, cokoli.
  • Poté rozdělíme třídu do 4 skupin.
  • Práce ve skupinách (15 min)
  • Každá skupina zpovídá jednu fiktivní postavy zastupující určitý úhel pohledu. Postava je zprostředkována pomocí character.ai. 
    • Skupina 1: Starosta města – Jaké možnosti má město pro řešení bezdomovectví?
    • Skupina 2: Sociální pracovník – Jak pomoci bezdomovcům zpět do společnosti?
    • Skupina 3: Bezdomovec – Jaké jsou hlavní příčiny bezdomovectví?
    • Skupina 4: Občan města – Jaké dopady má bezdomovectví na obyvatele města?
  • Společná diskuze (10 min) – Skupiny společně probírají možnosti řešení.
  • Prezentace (10 min) – Skupiny představí svůj návrh postupu. Ostatní mohou klást otázky
  • Shrnutí (5 min) – Učitel zhodnotí práci skupin a různé úhly pohledu.

 

Je pravda, že odpovědi Character.ai je třeba brát s rezervou. Nejedná se o skutečné osobnosti, nýbrž o texty vygenerované umělou inteligencí. Přesto mohou být pro výuku přínosné. Lze na nich demonstrovat možnosti i limity současné AI. Diskutovat, nakolik byly odpovědi uvěřitelné a zda by je takto formulovala konkrétní osobnost. Zamyslet se, zda nám taková simulace pomohla lépe pochopit problém bezdomovectví či procvičit se v angličtině.

AI v sobě stále skrývá mnoho nevyužitého potenciálu. S trochou invence ji lze kreativně zapojit do výuky a obohatit tak zkušenosti žáků. Jaké jsou vaše zkušenosti s využitím Character.ai či podobných nástrojů ve výuce?

Náměty na využití ve třídě vygeneroval chatbot Claude 2 Pro.

Autor: Andrej Novik