pasted-image-0

Umělá inteligence v roli průvodce historií i řešením konfliktů: praktický příklad

Učíte dějepis nebo občanku? A co kdyby do hodiny přišla jakákoli historická postava? Cézar, Karel IV nebo třeba panna Orleánská? Jak byste jejich návštěvu didakticky využili? Tak na to se podíváme v dnešním tipu, kde přibližujeme aplikace s AI, které dokáží simulovat historické a vlastně jakékoliv postavy.


Učíte dějepis nebo občanku? A co kdyby do hodiny přišla jakákoli historická postava? Cézar, Karel IV nebo třeba panna Orleánská? Jak byste jejich návštěvu didakticky využili? Tak na to se podíváme v dnešním tipu, kde přibližujeme aplikace s AI, které dokáží simulovat historické a vlastně jakékoliv postavy. Níže vidíte přehled tří základních aplikací. 

ClassX, Character AI, GPTs 

ClassX-Interview a Historical Figure, Character AI , GPTs 

AplikacePopisJak to fungujeCena

Class X umožňuje uživatelům mluvit s historickou postavou.Uživatelé si mohou vybrat předem vytvořenou historickou postavu, se kterou chtějí hovořit. Poté mohou položit otázky a nástroj vygeneruje odpovědi, které jsou v souladu s tím, co je známo o dané postavě.Prvních 5 otázek je zdarma. 
2 typy členství: Premium 6,95 $ / měsícPro 14,95 $ / měsíc

Character.ai umožňuje vytvářet vlastní AI postavy a chatovat s nimi.Uživatelé mohou podrobně definovat osobnost postavy – její zájmy, oblíbené věci či averze. Tím docílí co největší podoby vytvořené postavy s tou, kterou si představují.Základní verze je zdarma
CharacterAI Plus 9,99 $ / měsíc

GPTs umožňují vytvářet vlastní verzi ChatGPT pro konkrétní účel.Uživatelé mohou vytvořit vlastní GPT, který je přizpůsobený jejich konkrétním potřebám.20 USD/měsíc (součást balíčku PLUS). 

Podrobnější informace o aplikaci CharacterAI najdete zde na Učím s AI.

V rámci dnešní aktivity nicméně využijeme aplikaci ClassX. Popisovanou činnost přitom lze realizovat s jakoukoliv výše zmíněnou aplikací.

ClassX – Rozhovor s historickou postavou

ClassX – je nástroj, který využívá umělou inteligenci k simulaci rozhovoru s různými historickými postavami, jako jsou například Abraham Lincoln, Adolf Hitler, Albert Einstein, Alexandr Veliký… Výhodou tohoto nástroje je, že postavy jsou již předem vytvořeny, takže je můžete začít okamžitě používat.

Do aplikace se dostanete velmi jednoduše. Stačí kliknout na tento odkaz a stránka vás zavede přímo do rozhraní pro výběr postavy. Kliknutím na jednu z dlaždic vyberete postavu a můžete začít s rozhovorem.

Na prvních 5 otázek nepotřebujete registraci ani poplatek. (Toto omezení může být v některých případech výhodou, například při aktivitě, kterou vám popisujeme níže. Díky nižšímu počtu možných otázek jsou žáci nuceni tvořit kvalitní a efektivní otázky.)

Pokud byste měli zájem o delší konverzaci, stránka nabízí 2 typy členství: Premium a Pro. Při zakoupení těchto členství získáte přístup nejen k funkci Rozhovor s historickými osobnostmi, ale i k dalším funkcím, jejichž seznam můžete vidět na oficiální stránce ClassX. Pro více informací klikněte na tento odkaz.

Praktický příklad aktivity s využitím aplikace ClassX:

Strategie řešení konfliktů jistě znáte – nejčastěji se uvádí pět základních: útěk, útok, kapitulace, kompromis a konsenzus. Otázkou však je, zda je znají i vaši žáci. Umět řešit konflikty se jim v životě bude určitě hodit. Pojďme společně připravit hodinu, v níž se žáci nejprve zamyslí nad strategiemi, které k řešení konfliktů volily významné historické osobnosti. Následně pak sami prozkoumají a naučí se zmíněných pět základních přístupů.

V rámci aktivity dostanou žáci příležitost komunikovat s historickými osobnostmi prostřednictvím aplikace ClassX. Budou tak moci těmto postavám klást otázky a zjišťovat, jaké strategie by samy zvolily při řešení různých konfliktních situací.

Bude potřeba, abyste se do aplikace přihlásili svým účtem (ideálně když si vytvoříte například 5 emailových účtů, které budete používat jenom na zkoušení aplikací, kde nebudou žádné vaše osobní údaje apod. a se kterými budete pracovat v průběhu hodiny.). Můžete tak mít třeba 5 tabletů nebo chromebooků s tím, že na každém jste přihlášeni pod jiným účtem. 

ČasAktivitaPopis
10 minutÚvodUčitel představí téma a seznámí žáky s fungováním ClassX.
10 minutRozdělení do skupinŽáci se rozdělí do skupin po 4-5. Každé skupině je přidělena jiná historická postava v rámci ClassX.Učitel nabídne (nebo skupina vytvoří) zajímavé konfliktní situace, které se budou ve skupinkách řešit. Můžete k tomu také využít AI jako my (viz níže). 
15 minutPráce ve skupináchKaždá skupina komunikuje se svou historickou postavou. Mají možnost jí položit maximálně 5 otázek týkajících se řešení vybraného konfliktů. Odpovědi si zaznamenávají.
15 minutOvěřeníSkupiny mají možnost ověřit si na dodatečných zdrojích, zda byla strategie řešení konfliktů, kterou doporučila jejich historická postava, v dané době reálná a zda by mohla odpovídat řešení, které by zvolila reálná historická postava. 
15 minutPrezentaceStručné představení historických postav a jejich strategií řešení konfliktů. 
15 minutShrnutíShrnutí možných řešení konfliktů. Diskuse o použitých strategiích, jejich kladech a záporech.Reflexe. 

Zde je několik konfliktních situací, které pro nás připravila AI na základě tohoto promptu: 

  1. Narazili jste během tažení na nepřátelskou armádu v přesile. Jaká bude vaše strategie, jak se s touto situací vypořádat?
  2. Váš politický rival se vás snaží veřejně zdiskreditovat a oslabit vaši pozici. Jak na jeho kampaň zareagujete?
  3. Poddaní na vašem panství vedou vzpouru kvůli vysokým daním. Hrozí násilné střety. Jak se pokusíte situaci uklidnit?
  4. Církev vás nařkla z kacířství a vyzývá vás k odvolání vašich názorů. Jste ale přesvědčen o jejich pravdivosti. Jak se zachováte?
  5. Vaši spojenci porušili dohodu a nyní čelíte vojenské přesile. Máte na vybranou mezi útěkem, kapitulací nebo sebevražedným útokem. Co zvolíte?

Poznámky a tipy: 

  • Žáci budou určitě chtít vyzkoušet Adolfa Hitlera. Pokud se ale zeptáme na řešení konfliktů dle AH, systém se někdy omluví a řekne, že s tím nám pomáhat nebude: 
  • Systém mluví standardně anglicky, ale zvládá i češtinu či jakýkoli další jazyk. Češtin bohužel nebýt jeho největší přednůstka. Což takhle využít aplikaci i k procvičení cizího jazyka? 
  • Systém upřednostňuje mírová jednání a hledání shody. Což třeba v případě Adolfa Hitlera či Attily asi nebude odpovídat zcela historické skutečnosti. Toho lze využít jako impulsu pro žáky, aby hledali způsob řešení konfliktu, který si myslí, že by více odpovídal naturelu daných historických postav. 

Po hrátkách s AI nejspíš vypukne bouřlivá debata. Žáci se možná začnou hádat, zda by osobnost XY daný konflikt takto řešila nebo nikoliv. Toho můžete využít a ptát se po tom, proč si to žáci myslí. Odkud se bere naše představa o historických osobnostech a jejich chování. Můžete si detailně rozebrat nějakou skutečnou historickou událost. Zkusit na řešení události uplatnit různé strategie řešení konfliktů … 

Aplikace typu ClassX skýtají zajímavé možnosti, jak oživit výuku historie či občanské nauky. Popsaná aktivita je jedním z příkladů, jak lze tyto aplikace prakticky využít. Dialog s umělou inteligencí sice nenahradí skutečný kontakt s historickou postavou či pamětníkem, může však být zajímavým impulsem pro diskusi ve třídě. A to není málo. 

Autorka text: Kristína Jarinová


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *